Deprecated: trim(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /home/u479901513/domains/kunnskapsfilm.no/public_html/wp-content/plugins/acf-vimeo-field-master/acf-vimeo-funcs.php on line 11

Vannkraft

Frå tidleg på 1900-talet har vi kunna omdanne vatnets bevegelsesenergi til elektrisitet. Bratte fjell og mykje nedbør la alt til rette for at Noreg skulle bli ein vannkraftnasjon. Vannkraftverk blei bygd ut over heile landet.

I magasinkraftverka blir vatnet demt opp i store magasin. Tappinga av magasinene vert styrt etter kor mykje straum vi til ei kvar tid har behov for. I elvekraftverka er det høg produksjon i periodar med mykje vatn og liten produksjon om vinteren og i tørkeperiodar.

Vannkraft er ein miljøvennleg og fornybar måte å lage elektrisk energi på, men den har også nokre ulemper. Når ein byggjer vannmagasin, vegar, kraftlinjer og kraftstasjonar, må det gjerast inngrep i naturen.

Oppgåver

Læreplan

Naturfag, etter 10. trinn

Mangfald i naturen – observere og gi eksempel på korleis menneskelege aktivitetar har påverka eit naturområde, identifisere ulike interessegruppers syn på påverknaden og foreslå tiltak som kan verne naturen for framtidige generasjonar.

Fenomener og stofferforklare korleis vi kan produsere elektrisk energi frå fornybare og ikkje-fornybare energikjelder, og diskutere kva miljøeffektar som følgjer med ulike måtar å produsere energi på.

Naturfag Vg1

Berekraftig utviklingundersøke ei global interessekonflikt knytt til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argument og konklusjonar i debattinnlegg.

Energi for framtidagjere rede for forskjellen mellom energikjelder og energibærarar, og ein aktuell energibærar for framtida.

Samfunnsfag, etter 10. trinn

Historie – gjere greie for framveksten av velferdsstaten og beskrive trekk ved Noreg i dag

Geografi

  • gjere greie for indre og ytre krefter på jorda, rørsler i luftmassane, krinsløpet til vatnet, vêr, klima og vegetasjon og drøfte samanhengar mellom natur og samfunn
  • undersøkje korleis menneske gjer seg nytte av naturgrunnlaget, andre ressursar og teknologi i Noreg og i andre land i verda og drøfte premissar for berekraftig utvikling
  • undersøkje og diskutere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet, og konfliktar det kan skape lokalt og globalt

Geofag 2

Georessursar

  • Gjere rede for betydninga av vatn som energikjelde og illustrere energimengd med regneeksempler.
  • Drøfte miljøproblem knytt til utnytting av georessursar og teknologien som blir brukt.

Samarbeidspartnarar

  1. Statkraft
  2. Naturfagsenteret
  3. Enova