Kvensk og finsk for 8.-10. trinn

«Nuoret» er eit digitalt læremiddel i faget kvensk eller finsk som andrespråk for ungdomsskulen. Læremiddelet inneheld ein dramaserie på 18 episodar på kvensk, som er teksta på norsk, finsk og kvensk. Kvar episode har 15 tilhøyrande oppgåver, både på kvensk og finsk.

Lærerveiledning

Nuoret er eit filmbasert digitalt læremiddel i faget kvensk eller finsk som andrespråk. Læremiddelet inneheld 18 episodar, der 2 episodar er interaktive. Filmane har ei samanhengande forteljing, og vi anbefaler at episodane vert viste kronologisk. Kvar episode har 15 tilhøyrande oppgåver som lærar og elevar går gjennom i klassen. Episodane har kvensk, finsk og norsk undertekst tilgjengeleg. Finsk og norsk kan du velje i videospelaren (CC). Film med kvensk undertekst finst i lenkje under videospelaren. Manus på kvensk, finsk og norsk ligg nedlastbart under «lærarrettleiing» på kvar episode. Finske oppgåver og manus ligg nedanfor dei kvenske.

Se lærerveiledning (kvensk) for oppgavesvar og utfyllende informasjon.

Se lærerveiledning (finsk) for oppgavesvar og utfyllende informasjon.

Det er nyttig å bruke eit fast oppsett for undervisninga knytt til kvar episode. Vi anbefaler at lærar nyttar heile eller delar av følgjande oppsett:

  1. Førebuing før filmvisning
    • Førutseiingar: Be elevane gjette kva episoden kan handle om basert på tittel, episodebeskriving eller tidlegare episodar.
    • Diskusjon om tema: Spør elevane om dei har erfaringar eller tankar rundt temaa som skal takast opp i episoden.
    • Ord- og uttrykksførebuing: Del nokre nøkkelord eller uttrykk som kan dukke opp i episoden. Be elevane prøve å finne tydinga under visninga. Nøkkelorda kan læraren finne i manuset til episoden.
    • Mål: Skape forventning og engasjement hos elevane
  1. Under filmvisning       
    • Aktiv lytting og observasjon: Be elevane følgje nøye med på bestemte element. Det kan vere dialogar, kroppsspråk, stemningar, symbol eller karakteranes utvikling.
    • Notat: Elevane bør ta korte notat om viktige hendingar, karakterutvikling eller språklege uttrykk som er interessante eller ukjende.
    • Gjentaking: Episoden kan spelast av igjen for å få auka utbytte; vel gjerne ein anna variant av undertekst enn han som vart brukt under fyrste avspeling. Dette hjelper til med å oppretthalde konsentrasjon og forståing.
    • Mål: Styrke observasjonsevne og konsentrasjon
  1. Etter filmvisning
    • Oppsummering: Be elevane diskutere i grupper kva episoden handla om, kva konfliktar eller tema som vart presentert, og korleis dei vart løyst (eller ikkje). Her kan elevane bruke sine eigne notat og tankar frå før visninga.
    • Karakteranalyse: Fordjup dykk i ein eller fleire karakterar. Korleis har karakteren utvikla seg i episoden? Korleis påverkar karakterens handlingar andre? Kva trur elevane er motivasjonen bak desse handlingane?
    • Temadiskusjon: Kva tema vart tekne opp? Korleis relaterer desse temaa til ungdomane sine eigne liv og erfaringar.
    • Mål: Reflektere, analysere og anvende kunnskap
  1. Evaluering og refleksjon
    • Tilbakemelding: Gje elevane moglegheit til å gje tilbakemelding på kva dei meiner om arbeidsmåten. Kva fungerte bra? Kva kunne vore gjort annleis?
    • Sjølvevaluering: La elevane vurdere eigen innsats. Korleis har dei sjølve utvikla sine ferdigheiter?
    • Mål: Lære av prosessen og forbetre ferdigheiter

Nuoret er eit læremiddel som utviklast vidare, og vi vil gjerne ha tilbakemeldingar frå lærarar. Send e-post med dine innspel til marianne.kleven@leidar.com.

Bidragsytarar

Læremiddelet er finansiert av Utdanningsdirektoratet (UDIR).

 

Faggruppe:

Eira Söderholm, omsetjar av kvensk og finsk, forfattar av boka «Kvensk grammatikk» (2017). Pensjonert førsteamanuensis i finsk og kvensk ved UiT Noregs arktiske universitet.

Anneli Naukkarinen, leiar for Porsanger kvenske språksenter, utdanna adjunkt, tidlegare yrkesfaglærar ved Lakselv vidaregåande skule og fagleiar ved integreringstenesta i Porsanger kommune.

Kaisa Nicolaysen Sundelin, utdanna lektor (5.–10. trinn) ved UiT – Noregs arktiske universitet. Tidlegare nestleiar i Kvääninuoret/Kvenungdommen og var organisasjonens representant i Kommunal- og distriktdepartementets referansegruppe for «Gjennomgang av Målretta plan for kvensk språk 2017–2021 – vidare innsats for kvensk språk» (2023).

Katriina Pedersen, leiar av Kvensk språkting og fagleiar for kvensk ved Kvænangen språksenter. I 2008 var ho med på å starte Kvääninuoret/Kvenungdommen og var forbundets første leiar. Ho har ein mastergrad i visuell antropologi frå UiT Noregs arktiske universitet, og snakkar både kvensk og finsk.

Tove Raappana Reibo, medlem av Kvensk språkting, dagleg leiar for Halti kvenkultursenter, dirigent for det kvenske koret KvääniÄänii og leiar for barneteateret Teatterilapset. Tove fekk Norsk språkråds kvenske språkpris i 2023 for sitt arbeid med å lære barn og unge å snakke kvensk.

 

Samarbeidspartnarar:

Kvænangen språksenter

Kvääniteatteri

Itu teatteriforeeninki

Teatterilapset