Tror du at du har egne meninger?

På sosiale medier får vi poster med innhold som engasjerer og vekker følelser i oss. Alt fra ekstreme meninger til innhold som ikke er sant. Kan vi bli påvirket selv om vi skjønner dette?

Oppgaver: Finn svaret i filmen

  • 1.

    Hva skjer i denne filmen?

  • 2.

    Hva er problemet med at Jonas ser på disse bil-videoene, ifølge Dina?

    Trenger du hjelp?
    Ikke bare bil, men og …
  • 3.

    På hvilken måte «jobber» algoritmene for å gi Jonas de videoene han er interessert i?

  • 4.

    Hva kan problemet være med måten algoritmene «jobber» på?

  • 5.

    Hva gjør Jonas for å prøve å unngå å få videoer som inneholder kvinnehat?

  • 6.

    Har du opplevd noe lignende? Fortell.

  • 7.

    Hvorfor tror du Dina reagerer på videoene Jonas får anbefalt, men ikke på de hun selv får anbefalt?

    Trenger du hjelp?
    Grupper med samme meninger.
  • 8.

    Hvorfor er det viktig å være kritisk til det du får anbefalt på sosiale medier?

    Trenger du hjelp?
    Algoritmene er ikke alltid så smarte.
  • 9.

    Hva lærer Jonas og Dina i filmen?

Oppgaver: Utforsk videre og reflekter

  • 1.

    Hvordan kan du gjøre deg opp en mening om en sak på beste mulig måte? Lag en oppskrift som du kaller: Slik gjør du deg opp en mening på en god måte.

  • 2.

    Fortell en historie om noen som «ramlet ned i kaninhullet» på sosial medier. Hva skjedde, hvorfor skjedde det, og hvordan klarte personen å komme seg opp av «hullet»?

Til læreren

Tips og råd til hvordan dere kan bruke dette læremiddelet finner dere på læremiddelets forside. En mer utfyllende lærerveiledning finner dere under.

Bokmål:
Utvidet lærerveiledning – Algoritmenes makt – PDF
Utvidet lærerveiledning – Algoritmenes makt – Word

Nynorsk:
Utvida lærarrettleiing – Algoritmane si makt – PDF
Utvida lærarrettleiing – Algoritmane si makt – Word