Algoritmenes makt i sosiale medier

Sosiale medier har blitt en stor del av hverdagen vår. Denne filmserien forklarer hvordan algoritmene fungerer, hvorfor de blir brukt og hvordan de kan påvirke oss. Læremiddelet vil bidra til at elevene får et sunnere og mer reflektert forhold til sosiale medier.

Hver episode presenterer problemstillinger som elevene kan kjenne seg igjen i. Det er egne oppgaver og undervisningsopplegg for hver av de fem filmene. Til sammen dekker læremiddelet en rekke kompetansemål. Filmene er synstolket og tekstet for hørselshemmede.

Til læreren

Dette læremiddelet består av fem filmer (på 8-10 minutter hver) med tilhørende oppgaver. Læremiddelet vil gi elevene kunnskap om den utbredte bruken av sosiale medier og hvilke konsekvenser det kan ha på enkeltindividet og samfunnet. Læremiddelet vil bidra til at elevene får et sunnere og mer reflektert forhold til sosiale medier.

 

Filmene bygger ikke direkte på hverandre. Dere kan derfor velge å bruke én, noen eller alle filmene avhengig av behovet i elevgruppen. For hver av filmene er det utviklet et tredelt opplegg:

 

  • Felles gjennomgang før filmen (15 minutter)
  • Visning av film (10 minutter)
  • Oppgaver relatert til filmen (individuelle eller i gruppe)

En slik tredelt gjennomgang er egnet til én skoletime på 45 minutter (evt. to skoletimer avhengig av hvilke oppgaver som skal besvares). Undervisningsopplegget er tverrfaglig og kan tilpasses ulike fag, og kan gjerne brukes som temaarbeid og strekkes over flere økter. De tilhørende oppgavene er nivådifferensierte, hvor første sett av oppgaver handler om å finne svar direkte i filmen, mens andre sett med oppgaver i større grad legger vekt på refleksjon og diskusjon.

 

Særskilt tilrettelagt

Læremiddelet er hovedsakelig utviklet for elever med behov for særskilt tilrettelegging på 8.-10.trinn.

 

Alle valg i prosessen med å utvikle dette læremiddelet har derfor tatt høyde for å inkludere store deler av denne elevgruppen. Filmene har integrert synstolking for å gjøre de tilgjengelige for elever med ulike synshemninger. Filmene er også tekstet for hørselshemmede på begge målformer. Læremiddelet vil fungere ypperlig ovenfor ordinær elevgruppe.

 

Alle de tilhørende oppgavene har en lett tilgjengelig funksjon for opplest lyd på nettsiden. Opplest lyd er organisk og lest inn av faktiske innlesere. Oppgavene er også tilgjengelig som nedlastbar og redigerbar fil, så lærere enkelt kan fjerne og tilpasse oppgavene til deres elevgruppe. Oppgavene er nivådifferensierte og diskusjonen vi oppfordrer til i forkant av filmvisning vil fungere inkluderende.

 

Film i seg selv har store fordeler ovenfor flere elever fordi innholdet blir formidlet både visuelt og auditivt, og på den måten stimulerer flere sanser. Kunnskapsformidling ved bruk av film kan også være en fordel for elever med lese-og skrivevansker. Film kan også bidra positivt for elever med nevrologiske utviklingsforstyrrelser (ADHD), ved å holde på oppmerksomheten mer effektivt.

Film åpner også opp for muligheten til å se filmen flere ganger, slik at elevene kan få repetert innholdet. Ved bruk av film kan man visualisere/konkretisere abstrakte begrep, som vil gi eleven en bedre forståelse av innholdet. Det har vi gjort i denne filmserien.

 

Filmserien i dette læremiddelet har tydelige overskrifter som vil hjelpe eleven med å skjønne innholdet i filmen. Informasjonen formidles i en muntlig sjargong, og hastigheten på det som formidles er godt tilpasset målgruppen.

 

Nærmere beskrivelse av læremiddelet, samt utfyllende informasjon om hver film, finner dere i vår utvidede lærerveiledning under.

 

I lærerveiledningen under, får dere mer utfyllende informasjon om læremiddelet. Det refereres til relevante kompetansemål og dere får konkrete tips (spørsmål, anekdoter og begrepsforklaringer) til hver film og det tilhørende opplegget som kan hjelpe dere med å bruke dette læremiddelet både i klasserommet og ovenfor den enkelte elev.

Bokmål:
Utvidet lærerveiledning – Algoritmenes makt – PDF
Utvidet lærerveiledning – Algoritmenes makt – Word

Nynorsk:
Utvida lærarrettleiing – Algoritmane si makt – PDF
Utvida lærarrettleiing – Algoritmane si makt – Word

Bidragsytere

Læremiddelet er finansiert av Utdanningsdirektoratet (UDIR).

 

Faggruppe

Olav Hove, forfatter av flere lærebøker(Store spørsmål 8-10 KRLE for ungdomsskolen, og ARENA 8, samfunnsfag for ungdomsskolen) og over 20 års undervisningserfaring fra barne- og ungdomsskolen.
Merete Olsen, spesialpedagog med over 20 års erfaring med undervisning av elever med behov for særskilt tilrettelegging. Tidligere tilknyttet Ullevålsveien skole, spesialskole for elever med generelle lærevansker.

 

Filmgruppe

Anders Martin Helle, Regissør, manus og klipp Leidar.
Mari Finnestad, Produsent Leidar.
Hilde Holmesland, Prosjektleder Leidar.
Trond Høines, Filmfotograf Leidar.
Åsmund Hasli, Filmfotograf Leidar.
Marius Eilertsen, Foto.ass og klipp.ass Leidar.
Andreas Krogsæther, Grafiker Leidar.