Oppgaver
-
1.
Avstanden mellom jorda og sola varierer og gir opphav til store klimasvingninger på jorda. På hvilken måte varierer avstanden?
-
2.
Hvordan kan observasjoner av sedimenter bidra til at forskere kartlegger utbredelse av havis og havnivå for tusener av år siden?
-
3.
Hvilke metoder bruker forskere for å kartlegge fortidens klima?
-
4.
Hvordan er fortidens klima nyttig i arbeidet med å beregne framtidens klima?
-
5.
Hva menes med begrepene naturlig og menneskeskapt pådriv?
-
6.
FNs klimapanel har brukt klimamodeller til å rekonstruere temperaturen de siste 100 årene. Hvordan er disse rekonstruksjonene sammenlignet med faktiske målinger av temperaturen
Læreplan
Naturfag Vg1
Stråling og radioaktivitet
- Forklare hva drivhuseffekt er og gjøre rede for og analysere hvordan menneskelig aktivitet endrer energibalansen i atmosfæren.
Samfunnsfag, etter 10. årssteget
Geografi
- Fortelje om naturgrunnlaget med vekt på indre og ytre krefter på jorda, rørsler i luftmassane, krinsløpet til vatnet, vêr, klima og vegetasjon, og drøfte samanhengar mellom natur og samfunn.
- Vurdere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet, og konfliktar det kan skape lokalt og globalt.
Geofag 2
Geoforskning
- Gjøre rede for problemstillinger, metoder og resultater i ett forskningsfelt innen geofag.
Klimaendringer
- Beskrive hovedtrekk ved klimautviklingen fra siste istid til i dag og drøfte teorier om naturlige og menneskeskapte klimaendringer.
- Presentere informasjon om klimaendringer i polare områder og gjøre rede for ulike syn på årsaker til klimaendringer og virkninger av dem.