Klimaendringer – før og nå

Oppgaver

  • 1.

    Avstanden mellom jorda og sola varierer og gir opphav til store klimasvingninger på jorda. På hvilken måte varierer avstanden?

  • 2.

    Hvordan kan observasjoner av sedimenter bidra til at forskere kartlegger utbredelse av havis og havnivå for tusener av år siden?

  • 3.

    Hvilke metoder bruker forskere for å kartlegge fortidens klima?

  • 4.

    Hvordan er fortidens klima nyttig i arbeidet med å beregne framtidens klima?

  • 5.

    Hva menes med begrepene naturlig og menneskeskapt pådriv?

  • 6.

    FNs klimapanel har brukt klimamodeller til å rekonstruere temperaturen de siste 100 årene. Hvordan er disse rekonstruksjonene sammenlignet med faktiske målinger av temperaturen

Læreplan

Naturfag Vg1

Stråling og radioaktivitet

  • Forklare hva drivhuseffekt er og gjøre rede for og analysere hvordan menneskelig aktivitet endrer energibalansen i atmosfæren.

Samfunnsfag, etter 10. årssteget

Geografi

  • Fortelje om naturgrunnlaget med vekt på indre og ytre krefter på jorda, rørsler i luftmassane, krinsløpet til vatnet, vêr, klima og vegetasjon, og drøfte samanhengar mellom natur og samfunn.
  • Vurdere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet, og konfliktar det kan skape lokalt og globalt.

Geofag 2

Geoforskning

  • Gjøre rede for problemstillinger, metoder og resultater i ett forskningsfelt innen geofag.

Klimaendringer

  • Beskrive hovedtrekk ved klimautviklingen fra siste istid til i dag og drøfte teorier om naturlige og menneskeskapte klimaendringer.
  • Presentere informasjon om klimaendringer i polare områder og gjøre rede for ulike syn på årsaker til klimaendringer og virkninger av dem.