Påvirka – Episode 1

Hva skjer når vi lar algoritmer definere verdien vår?

I denne episoden møter vi André, Elias og Lisa, tre unge mennesker som alle har mistet flere år til spiseforstyrrelser, men som nå bruker stemmen sin for å skape åpenhet. Felles for dem alle er at sykdommen ble forverret og forsterket av sosiale medier. Historiene deres viser at spiseforstyrrelser kan ramme på helt ulike måter uansett kjønn, alder og kropp.

Sammen med ledende eksperter avdekker de hvordan sosiale medier påvirker selvbildet vårt og kunstig intelligens manipulerer oss.

Refleksjon og diskusjon

  • 1.

    Lag to kolonner på tavla, øverst i den ene kolonnen tegnes et rødt flagg og i den andre et grønt flagg.

     

    A. Hva kjennetegner positivt innhold på sosiale medier?

     

    B. Hva kjennetegner negativt og skadelig innhold på sosiale medier?

     

    Oppgaven gjennomføres i plenum.

  • 2.

    Sosiale medier tjener penger på informasjon om oss og at vi bruker tjenesten mest mulig. Profesjonelle aktører som bedrifter og influensere bruker sosiale medier som markedsføringskanal. Skillet mellom det private og profesjonelle er ofte uklar. Appene informerer ikke om hvordan de er innrettet gjennom algoritmer for å påvirke deg.

     

    A. Nevn mekanismer på sosiale medier (TikTok, Instagram, Snapchat, Discord, Twitter, Facebook, YouTube) som gjør at vi blir værende eller skroller lengre enn planlagt.

     

    B. Hvilke opplysninger deler vi om oss selv på sosiale medier, hvem har tilgang til opplysningene og hvordan kan det utnyttes?

     

    C. Hvordan kan sosiale medier være gratis, mens bedriftene bak tjener enorme summer?

     

    D. Hvis du måtte betale månedsabonnement for å bruke sosiale medie-appene, ville du betalt eller sluttet å bruke appene?

     

    E. Hvorfor tror du at det lages teknologi som ønsker å få oss til å ikke være fornøyde med den vi er?

     

    F. Hva menes med uttrykket “kaninhull”?

     

    G. På slutten av filmen gis det gode råd om hvordan vi kan få et godt selvbilde og være våre «fremste allierte». Hvilke råd var det?

     

    H. På slutten av filmen snakkes det om foreldrenes rolle knyttet til å regulere sosiale medier. Hvordan kan dere påvirke foreldre og andre voksne til å bli bedre forbilder?

     

    Oppgaven gjennomføres i plenum.

Praktisk

  • 1.

    Velg en bok på biblioteket som engasjerer deg. Sett mobilen på lydløs, legg den med skjermen ned eller i annet rom og les.

     

    A. Hvor lenge klarer du å lese før du føler at du må sjekke mobilen?

     

    B. Lot du deg distrahere av noe annet?

     

    C. Prøv gjerne flere ganger i løpet av en uke og noter tiden hver gang.

     

    Oppgaven kan gjøres som hjemmelekse, leveres skriftlig og resultatene diskuteres i plenum.

  • 2.

    Skriv en "feed-dagbok" i en uke. Se på en feed 5 minutter hver dag og konsentrer deg på en kritisk måte om hver post du ser.

     

    A. Noter i tre kolonner: «ekte», «falsk» og «uklar».

     

    B. Skriv hvor mange poster du tror er 100% ekte og ærlige, hvor mange du tror er falske eller prøver å selge deg noe, og hvilke som er uklare.

     

    C. Oppsummer hvor mange som er i hver kolonne. Velg ut 3 av postene som er uklare og særlig vanskelig å tolke, drøft skriftlig hvorfor.

     

    Oppgaven kan gjøres som hjemmelekse, leveres skriftlig og evt. anonymt.