Påvirka – Episode 4

Hvordan kan vi ta tilbake kontrollen?

Et ungdomsopprør mot tech-gigantene er nok umulig, men vi er ikke maktesløse, sier ekspert Inga Strümke. Vi må lære oss å selvregulere og bruke sosiale medier på en måte som ikke skader oss.

I denne episoden lærer vi hvordan sosiale medier kunne vært utformet på en barnevennlig måte og om konkrete grep vi kan gjennomføre allerede i dag. Budskapet er håpefullt, selv om vi ikke kan stoppe utviklingen kan vi lære å leve sunt i den digitale virkeligheten. André minner oss om at ingen mennesker er like og at verdien vår aldri kan måles i kropp eller «likes», men i hvordan vi lever, føler og møter hverandre.

Refleksjon og diskusjon

  • 1.

    Mange bedrifter og personer bruker sosiale medier som markedsføringskanal for å øke sin inntjening, men sosiale medie-appene følger ikke Vær varsom-plakaten og er ikke underlagt norsk lov. Barn har blitt en av de viktigste målgruppene på sosiale medier, men barn har ikke medbestemmelsesrett og appene følger ikke FNs barnekonvensjon.

     

    A. Undersøk hva disse begrepene betyr: Vær varsom-plakaten, medbestemmelsesrett og FNs barnekonvensjon.

     

    B. Hvorfor er det ikke lov med alkohol- og tobakkreklame, og reklame rettet mot barn i Norge?

     

    C. Hvorfor mottar barn likevel mye reklame gjennom sosiale medier?

     

    Oppgaven gjennomføres i plenum.

  • 2.

    Se for deg at du opplever noe skremmende på nett eller sosiale medier, som rammer deg selv eller andre.

     

    A. Hvilke strategier bruker du for å ivareta deg selv eller andre, og håndtere situasjonen?

     

    B. Undersøk hvem man kan kontakte og snakke med hvis man føler seg utrygg på nettet.

     

    C. Lag en felles oversikt med råd og hvem man kan kontakte, som henges opp i klasserommet.

     

    Oppgaven gjennomføres i grupper og oppsummeres i plenum.

Praktisk

  • 1.

    I løpet av de fire episodene har det vært argumentert for å forby eller begrense deler av sosiale medier, men også at vi ikke kan forvente at utenlandske selskaper vil rette seg etter norsk lov, og at vi derfor må lære oss fornuftig bruk. Hva tenker du?

     

    A. Lag en liste med argumenter for de ulike standpunktene før du skriver.

     

    B. Skriv en argumenterende tekst.

     

    Oppgaven gjennomføres individuelt.

  • 2.

    Se filmen «Hva er personvern?», som ligger på dubestemmer.no, under ungdomsskole og videregående.

     

    A. Hva betyr personvern for deg?

     

    B. Hvorfor er det vanskelig å forstå språket i personverninnstillingene på sosiale medier?

     

    C. Hvilke endringer mener du ville gjort sosiale medier mer passende for barn og unge?

     

    Oppgaven gjennomføres i plenum.