Påvirka – Episode 2

Hvem vinner kampen om vår selvfølelse i algoritmenes tidsalder?

Sosiale medier virker som en spennende og glitrende verden for barn og ungdom, men bak fasaden skjuler det seg sterke krefter som styrer hvordan vi tenker, føler og handler. I denne episoden avslører ekspertene hvordan selskaper bruker psykologer og algoritmer for å holde oss hekta, og hvordan barn og unge blir de perfekte kundene.

Idealene som de unge skal leve opp til er umulige. Hvordan kan vi beskytte oss mot en digital verden som tjener på at vi aldri føler oss bra nok?

Refleksjon og diskusjon

  • 1.

    Har du noen gang kjent på en konflikt mellom hva du vet er sunt og riktig, og hva du føler når du ser på innhold i sosiale medier?

     

    A. Hva slags bilder, video, tekst og innhold tror du kan skape slik indre konflikt?

     

    B. Skriv ned tre positive egenskaper om to personer du kjenner personlig.

     

    C. Hvilke positive egenskaper tror du andre ville skrive om deg?

     

    Viktige begreper: kroppsideal, sunn kropp og kroppsaksept.

     

    Reflekter individuelt i 10 minutter, deretter diskuter i par eller gruppe.

  • 2.

    I filmen nevnes det at en influenser alltid må opprettholde en fasade og at livsstilen kan være løgn.

     

    A. Hvordan kan vi vite om det en influenser viser er ekte?

     

    B. Hvor mye tid tror du ligger bak hver post?

     

    C. Tenk gjennom hvordan din hverdag ville endret seg, fra du står opp til du legger deg, hvis du var en kjent influenser. Hva er ulempene?

     

    Reflekter individuelt i 10 minutter, deretter diskuter i gruppe.

  • 3.

    Reflekter over et fiktivt scenario: En venn av deg har i det siste snakket om og delt mye trenings- og kostholdsråd på sosiale medier. Du merker at hen har begynt å endre adferd og kosthold på en slik måte at du blir bekymret for vennen din. Det er ikke din oppgave å være en ansvarlig voksen eller profesjonell helsefaglig person, men empatisk medmenneske.

     

    A. Diskuter hva du kan gjøre som en god venn og for å støtte.

     

    B. Hva er gode metoder for å tilnærme seg problematikken?

     

    Oppgaven gjennomføres i grupper og oppsummeres i plenum.

Praktisk

  • 1.

    Lag en kampanjeplakat, reels eller bildekarusell som tar opp kroppspress på sosiale medier og viser hvordan man kan tenke kritisk rundt kroppsidealer.

    Oppgaven gjennomføres individuelt eller i par, og kan gjøres som hjemmelekse

  • 2.

    Sosiale medier preges av trender. Dere skal ikke søke opp trender på sosiale medier, men tenke gjennom hvilke trender dere selv har bidratt til og latt dere påvirke av (f.eks. produkter, stiler, holdninger, aktiviteter, livsstil, politikk). Velg en konkret trend, lag en tidslinje over innhold, aktiviteter, hendelser, markedsføringsmetoder og ressurser som dere tror må til for å skape en trend. Tenk gjennom følgende når dere lager tidslinjen:

     

    A. Hva er en trend og hvordan skapes trender på sosiale medier?

     

    B. Hva er positive og negative resultater?

     

    C. Hva trenger man av kunnskap for å vurdere innholdet i eller avsløre en trend?

     

    Oppgaven gjennomføres i grupper.