Oppgaver
-
1.
Hvor stor er isbjørnbestanden i verden i dag? Hvor stor tror forskerne at isbjørnbestanden er i år 2050?
-
2.
Beskriv hva som gjør at isbjørnen er spesielt tilpasset et liv i Arktis.
-
3.
I hvilke land finner vi isbjørn?
-
4.
Hvorfor lever isbjørn i nærheten av sjøis?
-
5.
Hva går isbjørnavtalen som Norge undertegnet i 1973 ut på?
-
6.
Hvilke menneskelige aktiviteter er en trussel for utbredelse av isbjørnen?
-
7.
Hvorfor er fettløselige miljøgifter spesielt farlig for isbjørn sammenlignet med andre arter?
-
8.
Hvilke effekter har fettløselige miljøgifter på isbjørn?
-
9.
Beskriv hvordan klimaendringer påvirker isbjørn.
-
10.
Nevn noen faktorer som påvirker størrelsen til isbjørnpopulasjonen?
-
11.
Hvorfor er det viktig at vi forsker på isbjørn?
-
12.
Kan du gi noen grunner for at det er viktig å ta vare på isbjørn?
Læreplan
Naturfag, etter 10. årstrinn
Mangfold i naturen
- Observere og gi eksempler på hvordan menneskelige aktiviteter har påvirket et naturområde, identifisere ulike interessegruppers syn på påvirkningen og foreslå tiltak som kan verne naturen for framtidige generasjoner.
- Gjøre rede for faktorer som virker inn på størrelsen til en populasjon.
- Gjøre greie for hvordan det internasjonale samfunnet arbeider med globale. miljøutfordringer.
- Gjøre rede for noen mulige konsekvenser av økt drivhuseffekt, blant annet i arktiske områder, og hvilke tiltak som settes i verk internasjonalt for å redusere økningen i drivhuseffekten.
Naturfag Vg1
Bærekraftig utvikling
- Gjøre rede for faktorer som virker inn på størrelsen til en populasjon.
- Gjøre rede for hvordan det internasjonale samfunnet arbeider med globale miljøutfordringer.
Stråling og radioaktivitet
- Gjøre rede for noen mulige konsekvenser av økt drivhuseffekt, blant annet i arktiske områder, og hvilke tiltak som settes i verk internasjonalt for å redusere økningen i drivhuseffekten.
Samfunnsfag, etter 10. årssteget
Geografi
- Vurdere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet, og konfliktar det kan skape lokalt og globalt.
- Gje døme på internasjonalt samarbeid og beskrive Noreg som internasjonal aktør.
- Gjere greie for faktorar som regulerer vekst og storleik av populasjonar og forvalting av bestandar i eit berekraftig perspektiv.
- Gjere greie for krinsløpet til karbonet og nitrogenet i eit økosystem, og korleis miljøgifter blir konsentrerte i næringskjeder.
- Forklare korleis økosystem kan endre seg over tid, og knyte det til klimaendring og andre miljøproblem.
Etter Vg1/Vg2 i vidaregåande opplæring
Internasjonale forhold
- Gje døme på internasjonalt samarbeid og beskrive Noreg som internasjonal aktør.
Biologi 2
Økologi
- Gjere greie for faktorar som regulerer vekst og storleik av populasjonar og forvalting av bestandar i eit berekraftig perspektiv.
- Gjere greie for krinsløpet til karbonet og nitrogenet i eit økosystem, og korleis miljøgifter blir konsentrerte i næringskjeder.
- Forklare korleis økosystem kan endre seg over tid, og knyte det til klimaendring og andre miljøproblem.