Isbjørnen – en truet art

Oppgaver

  • 1.

    Hvor stor er isbjørnbestanden i verden i dag? Hvor stor tror forskerne at isbjørnbestanden er i år 2050?

  • 2.

    Beskriv hva som gjør at isbjørnen er spesielt tilpasset et liv i Arktis.

  • 3.

    I hvilke land finner vi isbjørn?

  • 4.

    Hvorfor lever isbjørn i nærheten av sjøis?

  • 5.

    Hva går isbjørnavtalen som Norge undertegnet i 1973 ut på?

  • 6.

    Hvilke menneskelige aktiviteter er en trussel for utbredelse av isbjørnen?

  • 7.

    Hvorfor er fettløselige miljøgifter spesielt farlig for isbjørn sammenlignet med andre arter?

  • 8.

    Hvilke effekter har fettløselige miljøgifter på isbjørn?

  • 9.

    Beskriv hvordan klimaendringer påvirker isbjørn.

  • 10.

    Nevn noen faktorer som påvirker størrelsen til isbjørnpopulasjonen?

  • 11.

    Hvorfor er det viktig at vi forsker på isbjørn?

  • 12.

    Kan du gi noen grunner for at det er viktig å ta vare på isbjørn?

Læreplan

Naturfag, etter 10. årstrinn

Mangfold i naturen

  • Observere og gi eksempler på hvordan menneskelige aktiviteter har påvirket et naturområde, identifisere ulike interessegruppers syn på påvirkningen og foreslå tiltak som kan verne naturen for framtidige generasjoner.
  • Gjøre rede for faktorer som virker inn på størrelsen til en populasjon.
  • Gjøre greie for hvordan det internasjonale samfunnet arbeider med globale. miljøutfordringer.
  • Gjøre rede for noen mulige konsekvenser av økt drivhuseffekt, blant annet i arktiske områder, og hvilke tiltak som settes i verk internasjonalt for å redusere økningen i drivhuseffekten.

Naturfag Vg1

Bærekraftig utvikling

  • Gjøre rede for faktorer som virker inn på størrelsen til en populasjon.
  • Gjøre rede for hvordan det internasjonale samfunnet arbeider med globale miljøutfordringer.

Stråling og radioaktivitet

  • Gjøre rede for noen mulige konsekvenser av økt drivhuseffekt, blant annet i arktiske områder, og hvilke tiltak som settes i verk internasjonalt for å redusere økningen i drivhuseffekten.

Samfunnsfag, etter 10. årssteget

Geografi

  • Vurdere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet, og konfliktar det kan skape lokalt og globalt.
  • Gje døme på internasjonalt samarbeid og beskrive Noreg som internasjonal aktør.
  • Gjere greie for faktorar som regulerer vekst og storleik av populasjonar og forvalting av bestandar i eit berekraftig perspektiv.
  • Gjere greie for krinsløpet til karbonet og nitrogenet i eit økosystem, og korleis miljøgifter blir konsentrerte i næringskjeder.
  • Forklare korleis økosystem kan endre seg over tid, og knyte det til klimaendring og andre miljøproblem.

Etter Vg1/Vg2 i vidaregåande opplæring

Internasjonale forhold

  • Gje døme på internasjonalt samarbeid og beskrive Noreg som internasjonal aktør.

Biologi 2

Økologi

  • Gjere greie for faktorar som regulerer vekst og storleik av populasjonar og forvalting av bestandar i eit berekraftig perspektiv.
  • Gjere greie for krinsløpet til karbonet og nitrogenet i eit økosystem, og korleis miljøgifter blir konsentrerte i næringskjeder.
  • Forklare korleis økosystem kan endre seg over tid, og knyte det til klimaendring og andre miljøproblem.