Filmen i ulike varianter: Arabisk Engelsk Kurmanji Somali Sorani Tiltak som virker Hvor kraftige klimaendringene blir, avhenger i stor grad av hvor mye vi kutter i utslipp av drivhusgasser. Først og fremst må vi legge om til mer klimavennlig energiproduksjon og bruke energien mer effektivt. Vi må ta i bruk kjent teknologi, utvikle ny teknologi, vurdere hvilke tiltak som virker best og spre teknologi over landegrensene. Klimatiltak vil i stor grad handle om politikk. Samtidig er det ofte komfortabelt å skyve ansvaret over på ”systemet”. Da kan vi fortsette å forbruke som før, vårt bidrag er jo bare som en dråpe i havet. Men forbruk av varer, oppvarming av boliger, transport til skole og jobb, feriereiser og avfallshåndtering er også en viktig del av bildet. Hva kan du gjøre for å leve mer klimavennlig? Oppgaver før du ser filmen Gi eksempler på tiltak som kan redusere CO2-utslipp. Hva kan du selv gjøre for å redusere CO2-utslipp? Oppgaver til filmen Oppgaver til filmen – bokmål Oppgaver til filmen – arabisk Oppgaver til filmen – engelsk Oppgaver til filmen – kurmanji Oppgaver til filmen – sorani Oppgaver til filmen – somali Oppgaver til filmen – nynorsk Klimafilm Klimasystemet Spilletid: 0:9:21 Klimaforskning Spilletid: 0:11:52 Økosystemer i endring Spilletid: 0:10:57 Klimaavtaler Spilletid: 0:12:04 Tiltak som virker Spilletid: 0:11:39 Klimatilpasning i Norge Spilletid: 0:11:01 Klimatilpasning i Sør-Afrika Spilletid: 0:9:59 Læreplan Naturfag, etter 10. årstrinn Mangfold i naturen – observere og gi eksempler på hvordan menneskelig aktivitet har påvirket et naturområde, undersøke ulike interessegruppers syn på påvirkningen og foreslå tiltak som kan verne naturen for framtidige generasjoner Samfunnsfag, etter 10. årssteget Geografi – undersøkje og diskutere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet, og konfliktar det kan skape lokalt og globalt KRLE, etter 10. årstrinn Filosofi og etikk – drøfte verdivalg og aktuelle temaer i samfunnet lokalt og globalt: sosialt og økologisk ansvar, teknologiske utfordringer, fredsarbeid og demokrati Naturfag Vg1 Bærekraftig utvikling – kartlegge egne forbruksvalg og argumentere faglig og etisk for egne forbruksvalg som kan bidra til bærekraftig forbruksmønster. Stråling og radioaktivitet – gjøre rede for noen mulige konsekvenser av økt drivhuseffekt i arktiske og lavtliggende områder og drøfte ett aktuelt klimatiltak. Geofag 2 Klimaendringer – drøfte etiske utfordringer knyttet til klimaendringer Samfunnsfag Vg1/Vg2 Individ og samfunn – gjere greie for rettane ein har som forbrukar, og diskutere forbrukarens etiske. ansvar ToF X og 1 Forskning, teknologi og samfunn – drøfte økonomiske, miljømessige og etiske spørsmål i forbindelse med naturvitenskaplig forskning og teknologiutvikling. ToF 2 Teknologi og samfunn – drøfte økonomiske, miljømessige og etiske spørsmål i forbindelse med naturvitenskaplig forskning og teknologiutvikling. Samarbeidspartnere CICERO Senter for klimaforskning Klima- og miljødepartementet Miljødirektoratet Naturfagsenteret