Filmen i ulike varianter: Tekstet BOKMÅL Tekstet NYNORSK SYNSTOLKET Variabler Vi trenger variabler i de fleste programmer vi lager, men hva er en variabel? Det skal vi se på i denne filmen. Dette kan du lese mer om i kapittel 1 og 12. NYNORSK Diskusjonsspørsmål: Hvordan kan du bruke variabler for å la spilleren komme til et nytt nivå i et spill du programmerer? Hvor mange måter kan vi bruke variabler på, tror du? Lag en liste! Variabler kan kun huske én ting av gangen. Kan du tenke deg noen eksempler der vi trenger at datamaskinen husker mer enn én ting av gangen for oss? Matematikk - og naturfagsfilmer Lineær regresjon Spilletid: 4:13 Energiformer og -overganger Spilletid: 2:11 Regresjon Spilletid: 3:37 Drivhuseffekten og forbrenning Spilletid: 2:50 Statistikk og kildekritikk Spilletid: 4:34 Sannsynlighet og simuleringer Spilletid: 3:08 Mikrobit-filmer Logging Spilletid: 2:45 Radio Spilletid: 2:29 Utdata Spilletid: 1:27 Kretskort Spilletid: 2:14 Musikk Spilletid: 1:37 Servo Spilletid: 2:08 Inndata Spilletid: 2:43 Begrepsfilmer Feilsøking Spilletid: 3:47 Funksjoner Spilletid: 3:08 Hvis og vilkår Spilletid: 3:20 Lister og tabeller Spilletid: 2:05 Programmeringsspråk Spilletid: 3:25 Variabler Spilletid: 3:02 Løkker Spilletid: 3:03 Sekvenser Spilletid: 2:43