Kaffe

Nordmenn drikker mer og mer kaffe. Vi er også blitt mer bevisste på trender og utvikling innenfor kaffe. I denne filmen blir vi kjent med en barista og høre hva han legger i begrepet kaffe. Husk at en god kopp kaffe gjerne er det siste gjesten opplever og husker fra sitt besøk.

Oppgaver

  • 1.

    Hvor kommer kaffe fra, og hva påvirker kaffens smak?

  • 2.

    Hvilke punkter er viktige å huske på for å lage en god kaffe?

  • 3.

    Å kunne lage en god espresso er viktig fordi den ofte brukes for å lage ulike typer kaffedrikker. Hvordan tilbereder du en god espresso? Hvilke punkter er viktig å huske på?

  • 4.

    Lag et oppskriftshefte med de ulike kaffedrikkene du skal/bør kunne lage.

  • 5.

    På en kafe selger de mye kaffe, men de sliter likevel med økonomien. For å spare kostnader mener eieren at man må spare på kaffemengden. Finn ut om det er god økonomi å gå ned på doseringen av kaffe (resultat svakere kaffe). Hvilke andre forslag ville du kommet med for å bedre den økonomiske situasjonen i virksomheten?

    Se denne lenka hvis du vil finne svaret: http://ndla.no/nb/node/56462?fag=37.

  • 6.

    Det kreves 140 liter vann for å framstille en kopp kaffe. Hva er det man har tenkt for å få dette utsagnet til å være korrekt?

Begreper

Espresso – 20-30 ml kaffe laget på ca. 25 sek under trykk, utgangspunkt for flere kaffedrikker.

Crema – skummet på toppen av en espresso.

Americano – espresso tilsatt varmt vann.

Cappuchino – espresso med melk og melkeskum.

Cortado – espresso med melk.

Cafe crème – en mildere espresso med mer vann og crema.

Læreplan

  • Gjøre rede for kvalitet og bruksområder for øl, vin og brennevin og de alkoholfrie alternativene, inkludert kaffe og te.
  • Tilberede og servere varme og kalde drikker.